BDO Haasrode – Tectum Achel 2-3 (25/21, 23/25, 18/25, 25/23, 10/15)

De inzet van de uitwedstrijd tegen BDO Haasrode, altijd moeilijk geweest en blijkbaar zal het ook altijd een moeilijke wedstrijd blijven, was een beetje veilig verloop naar de eindrondes toe. Dus stress was dus zeker bij de beide teams aanwezig.

Tectum Achel startte de 1e set met Verschueren, Bontje, Zoodsma, Campforts, Polman en van Dyck en met libero Brouns.
BDO Haasrode met Verelst, Peeters, van Walle,  Pavelka, Pardon, Huysegoms en als libero Verstraete.

De 1e  set startte zoals verwacht afwachtend, beide teams wilden niet al te veel fouten maken en de puntenstand ging  dan ook gelijk opgaand. Van Walle was voorlopig niet af te stoppen en scoorde punt na punt. De opslagdruk van Haasrode lag ook hoger dan bij Achel maar  de receptie bleef wel zeer goed komen. Campforts zat vanaf de start goed in de wedstrijd, van Dyck en Polman deden aanvallend meer dan hun ding en enkel in de blokvorming kwamen we wat te kort. Na een reeks opslagen van van Walle liep Haasrode definitief weg naar 24 – 21. Janssen kwam er aan opslag nog in voor Bontje maar de set ging verloren met 25-21.

De 2e set startten beide ploegen met dezelfde spelers. Zowel Haasrode als Achel probeerden veel opslagdruk te zetten maar dan bracht natuurlijk ook veel opslagmissers met zich mee. Maar vanaf deze set scoorde Achel veel beter in de blokfase. Een opstellingsfout bij Achel op de stand 12-14 legde de wedstrijd even stil. Haasrode kreeg hier het gelijk aan zijn kant en in plaats van 12-15 werd het 13-14. Maar er werd aan beide kanten van het net hard voor elk punt gestreden . Het bracht niet altijd even mooi volleybal, maar was wel heel spannend. Janssen kwam nog in voor Bontje aan de opslag, bij Haasrode idem Debaus voor Huysegoms, maar het bleven schermutselingen in de marge. De punten werden bevochten aan het net met aanval maar vooral blokvorming. Na een zoveelste scorende aanval van Campforts en van Dyck nam Haasrode zijn tweede TO bij  22-23. Zoodsma duwde Haasrode in fout met zijn zware float opslag, en de set ging met 23-25 naar Achel.

Ook in set 3 startte Achel met dezelfde basis, bij Haasrode werd Pavelka vervangen door Vanneste. in deze set liep Achel snel uit naar 2-6, maar Haasrode schakelde bij en stond weer snel op gelijke hoogte. Maar je kon zien dat Achel het spel van  Haasrode beter begon te lezen. Er werd steeds vaker geblokt op aanvallen van Haasrode, de receptie bleef goed komen en de aanvallers van dienst, Polman Campforts en van Dyck, bleven scoren. Bij 12-14 probeerde Haasrode het tijd te keren met een dubbele wissel maar dat werkte niet echt. Blok van Dyck leverde 14-18 op en de dubbele wissel werd weer teruggedraaid. En na een opslagfout van  Haasrode, een blok van van Dyck, daarboven op  een blok van Bontje stond er 16-21 op het bord. Setwinst lonkte .
Opslagen van Verschueren en een blok van Campforts brachten Achel naar 16-23. En middenaanvaller Huysegoms sloeg op setbal buiten, waardoor de 21-25 eindstand werd bereikt.

De 4e set startte Achel met dezelfde groep spelers. Haarsrode startte met Christiaens, Huysegoms, van Walle, Peeters, Verelst, Pardon en als libero Verstraete. Receptie bleef goed komen en dus kon Verschueren zijn aanvallers goed bedienen. Maar dat gold ook voor een goed spelende Verelst aan Haasrode kant. Bij 9-10 kwam Isenia in voor Zoodsma en na een opslag ace van Bontje nam Haasrode een TO op 10-12. Opslagen van de Limburger in Leuvense Peeters hielden Haasrode in de wedstrijd en coach Meertens moest een eerste TO nemen op 18-16. Een dubbele wissel bij Haasrode  leverde  punten op en Achel nam zijn tweede TO op 22-19. Schouren kwam in voor Campforts, goede opslagen en aanvallen via Polman brengen ons terug naar 24-22. Toen van Dyck een blok zette op van Walle nam Haasrode zijn tweede TO op 24-23, maar toen van Dyck op zijn beurt werd afgeblokt, stond de eindstand  van 25-23 op het bord.

Beide ploegen startten de 5de set zoals ze ook de vierde waren begonnen. Bij de stand 6-7 werd Christiaens gewisseld voor Vanneste maar Achel ging onverstoord verder op zoek naar de eindwinst. Na een reeks goede opslagen van Polman en bloks van Verschueren en Zoodsma vluchtte Haasrode in zijn eerste TO op 7-10. Van Walle zat nu zodanig gevangen in het blok van Achel dat hij gewisseld werd voor Hofmans bij 8-12. Verschueren blokte naar  9-13, Campforts blokte op Vanneste naar 9-14 toen Pardon bij 10-14 de opslag miste: 10-15 op het bord, en 2 belangrijke punten.

Goede overwinning in een zwaar bevochten wedstrijd.

Van Dyck werd tot Star of the Game gekozen.