Tectum Achel – Caruur Gent 3-1 (25-23, 23-25, 25-19, 25-23)

De wedstrijd Tectum Achel – Caruur Gent was een super belangrijke wedstrijd voor beide teams.

Beide teams hadden de punten nodig om in rustiger vaarwater te komen. Bij Tectum Achel ontbrak Allan van de Loo wegens ziekte .
De eerste set startte Tectum Achel met Verschueren, Bontje, Zoodsma, Schouren,  van Dyck en Polman met als libero Brouns.
Caruur Gent met Dedeyne, Oginnk, Degruyter, Kovac, Van Schie, Konings en als libero Dufraing.

Set 1 startte afwachtend, het was duidelijk dat beide teams respect hadden voor elkaar en zeker niet zomaar punten wilden weggooien. De receptie kwam vanaf het eerste punt goed bij Verschueren zodat hij veel opties had om te verdelen. Een goede Schouren en van Dyck met veel power op de hoek, een Polman die vanaf de start goed speelde. Maar ook bij Gent liepen spelers rond,  zoals Konings en van Schie, die de hele wedstrijd een gesel zouden zijn voor het Achelse blok.
Vanaf punt 1 was er zeer goed volleybal te zien, lange rally’s goed verdedigingswerk en leuke aanvallen. Zoodsma aan opslag bracht Tectum in één ruk naar 22-18.Na een aanval van van Dyck werd het zelfs 23-19 en dus leek de set binnen. Maar Gent wilde gewoon niet opgeven en vocht voor elk punt. Nadat Engels ,ingekomen voor Kovac,  een ace scoorde aan de opslag, nam coach Meertens zijn eerste TO op 23-21. Na een goede receptie van Polman scoorde Van Dyck naar 24-21 en opnieuw leek de set binnen. Maar een aanval van Van Schie 24-22 en een ace van Konings 24-23 zaaiden nog enige twijfel. Tot Polman zijn zoveelste bal binnen timmerde  en de set besliste met 25-23.

De 2e set startten beide teams met dezelfde spelers. Goede opslagdruk met weinig fouten van Achel, goede receptie die Verschueren toe liet om gevarieerd te verdelen, goed aanvalswerk van de hoekspelers en middenmannen die het blok goed sloten. Onder impuls van van Schie en Konings bleef Gent goed meespelen, maar toen Dedeyne een paar keer werd afgeblokt door Verschueren en Bontje, werd hij bij een stand van 15-13 vervangen door Engels. De voorsprong groeide langzaam van 17-14 naar 21-18 waarbij Jansen aan de opslag in kwam voor Bontje. Een goede opslag maar de aanval van Konings aan de overkant was niet af te stoppen en meteen werd de wissel teruggedraaid bij 22-19.
Iedereen bij het Achelse publiek rekende erop dat het niet meer fout zou gaan, maar de 3 aces van van Schie waren het signaal voor het kantelen van de set bij 22-22. Twijfel en druk zorgden dan voor de aanvullende fouten naar 23-25. Einde set met een heel zuur gevoel.

3e Set startten beide teams met dezelfde spelers en een vracht goede moed. Achel liep echter voorzichtig uit naar 6-3. Maar Gent stond weer snel langszij en bij 11-13 nam Achel zijn eerste TO. Schouren zakte even helemaal weg, werd regelmatig afgeblokt, en werd vervangen door Campforts. Dit zou een gouden wissel blijken.
Na aanvallen van Campforts, bloks van Zoodsma, Verschueren en Polman en een ace van opnieuw Campforts nam Gent zijn eerste TO bij 17-16. Met goed aanvalswerk van van Dyck liep Achel langzaam van Gent weg. Zoodsma zette veel druk met zijn service waardoor Konings onvoldoende kon aanvallen en Gent zijn tweede TO bij 20-17 nam. Zoodsma bleef goed serveren, van Dyck bleef het afmaken. Isenia kwam nog in voor Bontje, blok van Dyck naar 24-19 en Zoodsma maakte de set uit met een ace 25-19.

4e Set bleven Isenia en Campforts staan, Gent startte met hetzelfde team. Ook deze set was een afspiegeling van de voorgaande sets, met gelijk opgaand puntenverloop, waardoor het ook spannend bleef voor het thuispubliek. Coach Meertens kreeg een gele kaart bij een discussie over een netfout. Achel speelde goed, werkte zeer hard maar kon het verschil niet uitdrukken in punten. Aanvaller van Schie van Gent speelde nu zeer goed en hield Gent bijna in zijn eentje in de wedstrijd. Brouns haalde in het achterveld alles van de grond gehaald, en hoewel hierop  regelmatig werd gescoord, kon Achel niet uitlopen.
Na een uitstekende verdediging van Verschueren maakte van Dyck het af en nam Gent zijn eerste TO bij  15-15. Dan volgde er een periode met veel opslagmissers en kregen we langzaam maar zeker opposite Konings gevangen in het Achel-blok. En toch bleven de ploegen bij elkaar.

Elk foutje zou nu een beslissing kunnen betekenen.

Van Schie bleef indrukwekkend spelen en scoorde de punten bijna in zijn eentje. Bij 21-21 nam Achel zijn eerste TO. Bij deze stand werd Konings afgeblokt (22-21) en meteen nadien sloeg hij een aanval buiten 23-21.

De beslissende break ? Door de opslagdruk van Zoodsma ging van Schie eindelijk eens een keer in de fout (24-23) en vervolgens na een lange rally door Campforts afgeblokt, zodat de eindstand van 25-23  kon worden genoteerd.

Zeer goede en spannende wedstrijd van beide teams waarvan vooral het talrijk opgekomen publiek de eigenlijke winnaar was. Broodnodige punten werden door Tectum Achel binnengehaald, deels met goed spel en deels met heel hard werken. Op naar de volgende wedstrijd in  Haasrode Leuven. Hopelijk worden we daar ook massaal gesteund door ons trouw publiek.

Star of the game werd Ward van Dyck.

Voor een terugblik op de spannende laatste set : Klik hier!