Tectum Achel – Par-Ky Menen 1-3 (21-25, 24-26, 25-19, 17-25)

Met Menen kwam de ploeg op bezoek, die zich al jaren mag rekenen tot de top vier van de liga. Het is ook de ploeg met Jente de Vries in de rangen, op dit moment de best scorer van de liga.
We wisten dus dat dit niet gemakkelijk ging worden, maar onder het motto “moeilijk gaat ook ” startten we tegen Menen met Verschueren, Bontje, Insenia, Schouren, Van Dyck, Campforts en als libero Brouns.
Menen startte met De Beul, Ver Eecke, Vandecaveye, Estruga, De Vries, Sinnesael en als libero Stuer.

Eerste set startten beide ploegen met de intentie om er een goede wedstrijd van te maken. En dat lukte hen voortreffelijk, puntenstand liep gelijk op, en goede rally’s werden afgemaakt langs weerskanten van het net .Met een ace van de Vries op 17-19 liet hij zijn kunnen nog maar eens zien.
Brouns, die weer een dijk van een wedstrijd speelde stond in het achterveld als een rots in de branding. Een goede Schouren, Van Dyck en Campforts gaven echter niet op. Een goede bal van Brouns werd door Campforts hard afgemaakt en de stand ging naar 19-20, alles was dus nog mogelijk. Schouren wordt een keer afgeblokt 19-21 en ging meteen daarna in de fout bij een receptie, stand 19-22.
Na een score van Campforts kwamen we nog terug tot 20-23, maar Menen liet zich deze set niet meer ontglippen en maakte er met 21-25 een einde aan.

Tweede set startten beide ploegen ongewijzigd.
De set begon met goed aanvalswerk van Schouren 4-3 naar 5-3. Een opslag ace van Campforts er bovenop 6-3, en toen de Vries miste stond het 7-3 en nam Menen zijn eerste TO.
Meteen daarna kwam Sinnesael aan de opslag en bracht zijn ploeg terug naar 7-6 waarbij coach Meertens zijn eerste TO nam.
Met blocks op de Vries en Vandecaveye en een van Dyck die zijn grote klasse vanaf de start liet zien liepen we toch weer uit naar 15-11. Bij een score van Campforts nam Menen zijn tweede TO op 16-11.
Janssen kwam in voor de opslag van Bontje, maar Menen werd er niet door in problemen gebracht.Met goed aanvalswerk en listige tip ballen kwamen ze terug in de set . En op dat moment liet de Vries zijn klasse zien door bijna in zijn eentje Menen in de wedstrijd te houden.
Het set einde werd beslist via spelers die over en weer werden afgeblokt. De Vries scoorde 23-23, Van Dyck 24-23, Campforts opslag mis 24-24.En na één van de weinig gemiste aanvallen van Schouren stond de eindstand op het bord 24-26.

Set drie startte Menen weer met dezelfde spelers, Achel bracht Verhees voor Insenia. En ook deze set kende in het begin een gelijk oplopend puntenverloop.
Met twee blocks van Verhees op de Vries dwongen we de coach van Menen tot een wissel. Van Dyck bracht met goed en uitgekiend aanvalswerk een 13-9 voorsprong op het bord, Schouren die als rec-hoek goed overeind bleef en aanvallend volop scoorde bracht ons naar 16-11. Verhees blokte naar 19-14, Menen wist even niet van welk hout pijlen maken, en de Vries werd terug ingebracht. Maar ook met hem erbij, stond er geen maat op Achel en werd het 20-15 na de zoveelste score van van Dyck 20-15.
Schouren haalde de bal uit de reclameborden, een ace van Verschueren en een blok-buiten aanval van Campforts, dat alles leidde tot 25-19 setwinst.

Vierde set startte ongewijzigd.
Achel startte goed, zat in de goede flow en dwong coach Peris al bij 4-1 in een TO. Blok Campforts 5-1, blok Bontje 7-2, set onder controle dachten we.
Niet in Liga A dus!
Bij Menen kwamen de middenspelers nadrukkelijker in beeld, goed blokkeerwerk, goede aanvallen – nooit echt hard maar wel altijd ergens langs het blok- en nadat Verhees werd afgeblokt stond Menen er weer bij een stand van 9-7. De Vries liet nu opnieuw zien waarom hij voorlopig de best scorende aanvaller van de liga was en onder impuls van zijn aanvalswerk liep Menen uit naar 9-13.
Bij deze stand nam Achel zijn eerste TO. Menen-spelverdeler Folguera kwam aan de opslag, kreeg opdracht om kort te serveren en voerde dit zeer goed uit. Verschueren kon niet veel meer doen dan de hoek aanspelen waar een zeer goed blok onze aanvaller opwachtte.
Een mogelijke set of zelfs de wedstrijd die we dachten onder controle te hebben, en ook hadden, gaven we in één opslagbeurt uit handen.
De veer was gebroken en ondanks enkele scores verloren we de set met 17-25.

Het was een goede wedstrijd met uitstekend en spannend volleybal waarvan het talrijke publiek opnieuw genoot. Maar waar we toch een wrang gevoel aan overhouden omdat er beslist meer zat.

Op naar de volgende wedstrijd in Zoersel, een ploeg die goed draait, waar we toch graag punten van zouden willen meebrengen. Geen gemakkelijke opdracht.