Verslag Caruur Gent – Tectum Achel 0-3 (24-26, 19-25, 23-25)

Na twee “vanzelfsprekende” verlieswedstrijden ( tegen Maaseik en Roeselare ) moesten we nu in en tegen Caruur Gent. Een wedstrijd waar we graag punten mee naar huis zouden willen nemen , al was het maar één, wat volgens velen wel tot de mogelijkheden behoorde.
Tectum Achel startte in set één met : Verschueren ,Verhees , Bontje , Schouren , Campforts , van Dyck en als libero Brouns.
Caruur Gent startte met : Dedeyne , Ayhi , Ognink , Van Schie , Degruyter , Kovac en als libero Dufraing.

De 1e set startte afwachtend , beide ploegen hadden respect voor elkaar en tastten elkaar wat af. Maar vooral, beide ploegen wilden niet verliezen en heel graag de punten in eigen rangen houden. Tussenstanden van 6-6 naar 6-8 en 7-10 maakten dat duidelijk.
Beide ploegen probeerden met veel opslagdruk de tegenstander te ontwrichten.
Wat voor Achel deels lukte , met bij deze stand al een ace van Schouren en Bontje, maar ook voor beide ploegen wel wat missers opleverde. Bij Gent was Ayhi goed op dreef en moeilijk af te stoppen zowel aanvallend als aan opslag. Brouns speelde echter weer een dijk van een wedstrijd en had in het achterveld alles goed onder controle.
Samen met een goed spelende van Dyck brachten ze de ballen goed bij spelverdeler Verschueren. Het gevolg was dat de aanvallers zich konden uitleven ondanks het hoge blok dat Gent telkens neerzette. Gent nam de eerste TO op 15-17.
Bij Gent kwam Engels dan nog in aan de receptie voor Dedeyne maar veel hielp dat Gent niet vooruit. Janssen kwam in voor Verhees aan opslag ; goede opslag maar we konden er niet uit scoren. Campforts , die goed speelde, zette de stand op 20-22 waarbij Gent een dubbel wissel deed, Degruyter voor Konings en Ayhi uit voor Engelschen.
Dit bracht Gent meteen op voorsprong 23-22 waarbij coach Meertens zijn eerste TO moest nemen. Daarna ging het snel naar het einde van de set, snel maar niet gemakkelijk. Blok Bontje 23-24 , aanval Gent Ayhi 24-24 , aanval Van Dyck 24-25. Gent nam nu zijn tweede TO. Polman kwam in voor Verschueren om het blok te versterken, aanval van Dyck en de eindstand van 24-26 stond op het bord.

In set 2 startten beide ploegen zoals de eerste set. Gent nam vlug een kleine voorsprong en liep uit naar 3-0. Maar door goed opslagwerk van van Dyck en dito aanvalswerk van Schouren sloten we al snel terug aan.
Met Verhees aan de opslag en Schouren aan het kanon liepen we uit naar 5-8 waarna Gent zijn eerste TO nam. De set schommelde een beetje en er werd nu aan beide zijden van het net hard gewerkt voor elk punt.
Maar Achel bleef door een goed scorende Campforts maar vooral ook door een geweldige Schouren langzaam verder uit lopen. Gent nam een tweede TO bij 12-17.
Bij 13-18 kwam Jansen nog even aan opslag voor Verhees en voerde Gent opnieuw zijn dubbele wissel door. Schouren scoorde aanvallend 16-20 en met een opslag ace 16-22, waarna Gent zijn wissels terugdraaide.
Gent gaf niet zo maar op en dwong Achel in een TO op 19-23. Achel wilde met het einde van de set in zicht het eerste punt zeker stellen en gaf nog eens extra gas. Goede aanval van van Dyck 19-23 , blok op Gent-opposite Ayhi, Gent nog bleef volhouden tot 21-24, maar van Dyck de eindstand van 21-25 op het bord bracht.

Ook in 3e set startten weer dezelfde spelers als de voorgaande set. Achel voelde zich met de dubbelse setwinst bevrijd en ging deze set snel van start. Gent werd bij 1-6 in hun eerste TO gedwongen.
En bij een opslag van Verhees stond het al 2-8.
Gent wil nu in de aanval alles forceren, ging daarbij regelmatig de fout in, en bij 2-9 nam Gent zijn tweede TO al op. Hierna kwam Gent wat terug en bij 8-11 nam coach Meertens zijn eerste TO. Van de Loo kwam nu in aan de receptie voor de veelvuldig gezochte Schouren. Blok van Verschueren-Verhees 8-13, tipbal Verhees 11-17 , wissel Schouren terug voor Van de Loo.
Gent deed de bekende dubbele wissel, en kwam terug tot 17-22 maar na opnieuw een blok van Verschueren-Verhees en een aanval van Campforts stond daar plotseling 19-24 op het bord. Maar schijnbaar werkt het uitzicht op de overwinning verlammend, en werd het spannend, maar met opnieuw een score van Campforts via het blok, stond het 23-25 en wonnen we in Gent onverwachts maar oververdiend met 0-3.

Star off de game werd Brian Schouren